SKOGSBERG & SMART ÄR REDO FÖR NÄSTA STEG

Trendkänslighet, målmedvetenhet och en stark passion för att skapa lyktor av genuint hantverk gjorde designduon Skogsberg & Smart till ett vinnande varumärke. Nu firar de tio år och är redo att inta nästa nivå.

Kanske var det deras gemensamma bakgrund i den modiga och blomstrande mode- och reklambranschen på 90-talet som gav Magnus Skogsberg och Mimmi Smart den där trendkänsligheten, kreativiteten och ingenting är omöjligt-tänket. Som fick dem att, många år senare, skapa lyktan som tagit trendinredarna, lyxhotellen, snackiskrogarna… Ja, till och med Kronprinsessparet, med storm.

För det var där, på reklambyrån Rififi som de träffades, Mimmi som art director och Magnus, som hade jobbat inom modebranschen med inköp och produktion, var stylist och regissör.

– Det var en väldigt lekfull tid i en lekfull värld, där man fick prova allt, berättar Magnus.

Men efter några år skildes deras vägar åt. Mimmi gick senare en glasblåsningskurs i Orrefors och flyttade till London, medan Magnus jobbade inom film och reklam i Stockholm. Men de höll kontakten och när Mimmi gav Magnus en glaslykta i present 1994 började resan till att skapa ett gemensamt varumärke.

– Ljuslyktan var fin, men jag kände att man kunde göra en lykta så mycket finare och mycket bättre, säger Mimmi.

Mimmi hade glaskunskap och ett försäljningstänk, och Magnus, som med sin bakgrund i Gul & Blå på 80-talet hade design- och produktionstänket i sig, såg potentialen.

– Jag älskade den där lyktan så mycket, och skulle det gå att få fram en ännu finare ville jag göra det, säger Magnus.

Idag har Skogsberg & Smart snart funnits i tio år och har gjort succé med sina drygt 70 återförsäljare som sprider sig långt utanför Sveriges gränser. Men cylinderformade ljuslyktor i klart glas är knappast något nytt på marknaden. Vad har Skogsberg & Smart som utmärker dem?

– Vi älskar varje lite del och detalj av hantverk. Det finns gamla tekniker som är lite bortglömda idag för att mycket är massproducerat i Kina. I våra produkter har vi arbetat med vår metallglasyr så att den nästan blir genomskinlig och målar hela lyktan för hand i den färgen. Det är riktigt guld i guldfärgen och platina i silverfärgen, berättar Mimmi.

För att låta sina lyktor skapas av denna hantverkarkonst behöver de ta sig till Tjeckien.

– Vi är fascinerade av hantverk som inte fuskas fram, och de få ställen där du kan se hantverk utföras riktigt bra är på de tjeckiska glasbruken, säger Magnus och konstaterar:

– Det är både tragiskt och lite kul att känna att vi skulle kunna ha varit ett svenskt varumärke producerat i Sverige med en väldigt stark, svensk glasidentitet. Att de inte upptäckte oss, som producerar runt 6 000 lyktor om året, i tid var en miss, kan jag säga!

– Ja, vi hade älskat att kunna säga att allt var gjort i Sverige. Men många av de här gamla teknikerna är faktiskt utdöda här, säger Mimmi.

Målmedvetenheten att redan från starten inte ge avkall på hantverket har också inneburit att de redan från början förstod att det här kommer att bli en dyrare produkt.

Men hur får man en produkt och ett varumärke lönsamt när det finns fabriksproducerade stormlyktor på stan för 100 kronor, medan en från Skogsberg & Smart kan måste kosta hela 2 800 kronor?

– Vi har behövt lyfta fram och berätta om hantverket och tekniken. Det har tagit oss nio år att lära våra kunder och våra återförsäljare att veta skillnaden. Vi ska ligga i det dyra hantverkssegmentet, inte bli en billig kopia. Håller vi oss där kommer vi fortsätta att bygga vårt varumärke starkare, säger Magnus.

Skogsberg & Smarts produkter köps av alltifrån privatpersoner till inredningsarkitekter och lyxiga krogar och hotell. Det är få inredningsintresserade som inte vet vad en Skogsberg & Smart-lykta är.

– Man skulle nog kunna säga att en lykta från vår kollektion Classic är en klassisk kvalitetsprodukt idag. Du kan se en stormlykta från Skogsberg & Smart stå bredvid en Dagg-vas från Svenskt Tenn, säger Mimmi medan Magnus utvecklar:

– De senaste två åren har vi nog blivit modernare än någonsin, inte minst för att intresset för genuint hantverk bara har växt sig starkare. Det finns mycket kritik mot masskonsumtion och aktierna är fallande på bolag där allt handlar om slit och släng. Därför känner vi oss helt rätt och är mindre rädda för att bli kopierade genom dåliga material. Hela shoppingbeteendet börjar ändras nu och folk ser skillnad på vad som är ett bra hantverk.

Skogsberg & Smarts metalliska uttryck låg långt före i tiden. Något som fick Kadi Harjak på NK Inredning i Stockholm att vara på hugget och bli deras första återförsäljare.

– I början undrade nog vissa vad vi höll på med, medan andra förstod vad vi hade. Kadi Harjak var en av dem. Hon förstod att det här skulle fungera, säger Magnus, som menar att det blev avgörande för att varumärkesbyggandet:

– Jag är oerhört tacksam för de första signalerna, där NK Inredning var först tillsammans med Maria Axelsson på Klassisk Form i Luleå. Utan dem som bekräftade att vi var på rätt väg från början hade vi inte varit där vi är idag.

Skogsberg & Smart är som starkast i Sverige och Norge, men finns också i Tyskland, England, Schweiz, Taiwan och i USA.

– När det gäller marknader är vi precis i början av vår resa, säger Magnus. Men inte vem som helst får sälja deras produkter.

– Det måste kännas att återförsäljaren säljer kvalitetsprodukter. Vi kan inte stå bredvid billiga inredningsprylar utan våra produkter platsar bland andra dyra saker och möbler. Sedan måste våra återförsäljare naturligtvis finnas utspridda och inte bara vara i Stockholm, säger Mimmi.

Varumärket står idag på tre ben när det gäller deras försäljning, där återförsäljarna är ena. Det andra är ”business to business”-försäljning, där man jobbar mot hotell- och restaurangmiljöer och även gör specialdesignade produkter till dessa. I dessa miljöer syns också Skogsberg & Smarts handblåsta lampor, så kallade ”droppar”, som finns i kollektionen Hurricane Electric.

– Det är väldigt mäktigt när ett stort hotell köper 20 stora silverdroppar. Då klirrar det till i kassan, men det ser också fantastiskt ut! säger Mimmi och berättar att det även är ett bra sätt att nå ut med sina produkter:

– När Four Seasons hotel i Moskva hängde upp en mängd av våra Drop-lampor kom massor av förfrågningar från andra hotell. Likaså när The Thief hotell i Oslo köpte enormt många svarta kristall-lyktor. Plötsligt kom det 20 mail av förfrågningar.

Det tredje benet är webben.

– Webben är något som har utvecklats med åren. Våra återförsäljare jobbar ju också med webb, så det har bara blivit en ytterligare butik, fast den är digital, säger Magnus.

Vilka är era storsäljare till privatkonsumenter?

– Guldlyktorna. Metallfärger går i trender, det sitter ihop med möbler och vilka färger som kommer ut, så vi följer möbeltrenderna med våra fyra metallfärger. Just nu är rosé och guld är väldigt populärt. Många blandar metallfärgerna nu, till skillnad från tidigare då man ofta bara valde en färg på lyktorna. Vi brukar skylla på att Rolex-klockan är den ultimata blandningen av metall, säger Magnus.

Vad är nästa steg för att växa?

– Det är ingen hemlighet att vi letar efter en partner inom samma område som vi skulle kunna växa tillsammans med och ta vårt företag till en andra nivå. Om det är någon som håller på med hantverk och inredning och man kan finna synergieffekter när det gäller logistik och lager är det naturligtvis en fördel. Vem det är vet vi inte, men vi är ute och dejtar just nu. Och självklart vill vi dejta någon som är lite rikare än vad vi är, säger Magnus.

På vilket sätt vill ni expandera?

– Det sägs att det tar tio år att bygga ett varumärke och vi ser nu, efter nio år, att det precis börjar ta fart. Det fungerar ju faktiskt! Folk tycker om våra produkter och vi är ganska duktiga i Sverige och Norge. Nu finns det hur många länder kvar som helst. Att komma in i ett så stort land som Tyskland kräver mer resurser. För att göra det vill vi hitta rätt samarbetspartner, säger Mimmi.

– Man kan inte göra mer än att jobba hundra procent och är man fyra som vi är som jobbar på Skogsberg & Smart når man bara till en viss nivå, säger Magnus.

Till slut, vad är den stora framtidsvisionen för Skogsberg & Smart som varumärke?

– Vi vill ta hela världen! Att vi går så bra i Sverige och Norge har gett oss ett enormt självförtroende där vi förstår att våra kunder finns därute, men de kanske inte känner till oss, säger Magnus, medan Mimmi avslutar:

– Och visst vore det fint om man dukade upp med våra lyktor på Nobelfesten?

TEXT ELIN LILJERO ERIKSSON FOTO RICKARD L ERIKSSON

FOTO RADISON COLLECTION STRAND HOTEL, STOCKHOLM

”VI ÄR FASCINERADE AV HANTVERK SOM INTE FUSKAS FRAM.”

”Det sägs att det tar tio år att bygga ett varumärke och vi ser nu, efter nio år, att det precis börjar ta fart. När det gäller marknader är vi precis i början av vår resa.”